تبلیغات
ایران مصاف - تصمیم؛ رمز موفقیت         
 
شنبه 5 مرداد 1392 :: نویسنده : The M.F


الحمد لله رب العالمین وصلّى الله على محمد وآله الطاهرین ولعنة الله على أعدائهم أجمعین(1)
در روایت آمده است كه به امام صادق علیه السّلام عرض شد، یابن رسول الله صلّى الله علیه وآله وسلّم «على ماذا بنیت أمرك(2)؛ تصمیم خود را در این دنیا بر چه اساسى قرار داده اى؟»
پاره اى مردم در این دنیا بدون هیچ برنامه و تصمیمى زندگى مى كنند. این قبیل افراد بدون تصمیم حركت مى كنند و اعمال و رفتارشان نیز بر اساس برنامه خاصى صورت نمى پذیرد و در واقع مانند كودكانى هستند كه صبح از خواب بیدار مى شوند و تا هنگام شب بدون هیچ فكر و اراده اى حركت مى كنند. اگر از آن كودك سؤال شود: برنامه امروز تو چیست و دنبال چه چیزى هستى؟ یقیناً جوابى نخواهد داد، زیرا خود او نمى داند چه كارى را باید انجام دهد. دلیل این سرگشتگى كودك در این است كه كارهاى او بدون تفكّر و برنامه ریزى است و درك مشخصى ندارد. انسان عاقل دقیقاً در تقابل با این وضعیت قرار گرفته، داراى درك و اراده و شعور است و كارهاى خود را در قالب برنامه خاصى انجام مى دهد.
خداى متعال به انسان عقل عطا كرده است تا بتواند درك كند و در زندگى، كارهاى خود را بر اساس اراده و تصمیم انجام دهد. هر انسانى باید در زندگى براى خود هدفى را مشخص كند و در هر سن و سالى، از نوجوان چهارده ساله تا پیر مرد هفتاد ساله، هر یك باید براى باقى مانده عمر خود، تصمیم و برنامه اى داشته باشند و در این اندیشه باشد كه آینده خود را چگونه باید سپرى كند؟
خوردن، خوابیدن، زندگى كردن، مسافرت كردن جزء اهداف زندگى نیست و هیچ كدام از آنها هدف به شمار نمى آید. اگر از هر انسان عاقلى سؤال شود: آیا گردش، تفریح، خوردن و آشامیدن جزء اهداف شماست، به یقین جواب، منفى خواهد بود. انسان عالم باشد یا كاسب، پیر باشد یا جوان، ثروتمند باشد یا فقیر، دكتر باشد یا مهندس، باید در زندگى خود داراى هدف و تصمیم باشد و بداند چگونه در زندگى مى خواهد رفتار كند، از چه راهى پول به دست آورد، در چه راهى آن را به مصرف برساند یا با همكاران خود چگونه رفتار كند.
بى تردید براى تمام موارد یادشده باید برنامه داشت و تصمیم گرفت و انسان باید زمانى را به فكر كردن و تصمیم گرفتن اختصاص دهد. پرواضح است این وقت و زمانى كه به گرفتن تصمیم اختصاص مى یابد داراى ارزش و اعتبار فوق العاده اى است. بنابر قانونى كه خدا وضع فرموده و همگان در برابر آن یكسانند، انسان روزى از این دنیا به سراى آخرت كوچ خواهد كرد و این مسأله به هیچ وجه استثنا پذیر نیست، اما انسان ها از این حقیقت غافل هستند. امیر المؤمنین علیه السّلام در این باره فرموده است: «ولم یخلق الله یقیناً لا شك فیه اشبه بشك لا یقین فیه من اعدت(3)؛ خداى متعال هیچ یقینى را آمیخته به شك نیافریده است، جز مرگ كه در عین حقیقى و یقین بودن آن هماره به دیده تردید و شك بدان نگریسته مى شود». اگر به شخصى گفته شود كه هرگز نخواهد مُرد، آن شخص در جواب خواهد گفت: مرگ براى همه انسان ها و جانداران است و هیچ كس نمى تواند از آن فرار كند و هر انسانى سرانجام زمانى عمرش به پایان خواهد رسید. بدین معنا كه اگر انسان 120سال عمر كند، مى داند عاقبت مرگ به سراغ او خواهد آمد، ولى یقین او با شك و تردید همراه است.
این جلسه از سال هاى پیش برقرار بوده و هست، اما بسیار افرادى كه در این جلسات سالیان گذشته حضور داشتند اكنون در دل خاك آرمیده اند كه خداى متعال آنان را غریق رحمت واسع خود بگرداند. از جمله مرحوم اخوى رحمة الله علیه كه در سال هاى قبل در این جلسات سخنرانى مى كردند، ولى عاقبت از دنیا رحلت كردند. همین حقیقت مشكوك اگر با تأمل مورد كندوكاو قرار گیرد، به واقعیت مرگ پى خواهیم برد. آنچه مهم است این كه انسان ها چگونه باید با این مسأله برخورد كنند؟ اگر كسى این احتمال را بدهد كه روزى او را در دادگاه حاضر خواهند كرد، بى هیچ تردیدى نسبت به اعمال خود احتیاط خواهد كرد، اگر انسان احتمال دهد اموال و خانه اش مصادره خواهد شد، براى جلوگیرى از این اتفاق اقدامى خواهد كرد.
امیر المؤمنین علیه السّلام درباره حقیقت مرگ مى فرمایند: این مرگ به طور یقین پیش خواهد آمد، ولى مردم در آن شك دارند. انسان ها همگى گرفتار شهوات هستند. باید توجه داشت كه شهوت تنها به مسائل جنسى محدود نیست، بلكه پول، ریاست، ازدواج، فرزند، علم و دیگر خواسته هاى فراوان انسان را نیز شامل مى شود. هر كسى براى خود و بر اساس موقعیّت و فكر، داراى خواسته هایى است كه گاهى سبب رفتن انسان به بهشت مى شود و گاهى انسان را به دوزخ مى كشاند.
گاهى بعضى از انسان ها، با فرجامى نیكو از دنیا مى روند و مردم بعد از مرگ شان، براى آنان طلبِ رحمت مى كنند و بعد از گذشت سالیان دراز باز از آنان به نیكى یاد مى كنند. با قدرى تأمل در زندگى این انسان ها در مى یابیم كه آنها خواسته هاى خود را در یك محدوده خاص انجام داده، در حیات و زندگى شان به مردم خدمت مى كردند و در نتیجه مردم از او راضى بودند. در مقابل، هنگامى كه انسان هاى بد از دنیا مى روند، مردم آنها را مورد لعن و نفرین قرار مى دهند و از خدا براى او طلب عذاب مى كنند كه این نیز نتیجه اعمال ناشایست فرد است.
روزى در مسیرى با ماشین در حال حركت بودم كه صحبت از فوت شخصى شد. با این كه شناخت زیادى از آن مرحوم نداشتم و فقط اسم او را شنیده بودم، گفتم: خدا او را رحمت كند، ولى شخصى كه در كنار من نشسته بود، با یك حرارتى از اعماق دل گفت: خدا او را نیامرزد!
با تعجب به آن شخص گفتم: این چه صحبتى است كه شما مى كنید؟ آن شخص تازه از دنیا رفته و ابتداى گرفتارى او در عالم آخرت است. او در جواب گفت: او با كار تجارى اى كه انجام مى داد سبب ورشكستگى من شد. مى بینیم كه این شخص تازه فوت شده و افرادى نظیر او در اولین لحظات بعد از مرگ دچار نفرین مى شوند. البته خداى متعال به هر نفرینى اعتنا نمى كند. خدا با علم خود به اشخاص پاداش و كیفر مى دهد، ولى انسان باید به گونه اى در این دنیا رفتار كند كه مردم همواره از او به نیكى یاد كنند و نباید كارى انجام داد كه نفرین دیگران گریبان گیرمان شود. انسان باید فكر كند كه آینده خود را چگونه بسازد. هر انسانى اعم از پیر و جوان زن و مرد باید به گونه اى رفتار كند كه مورد دعاى دیگران قرار گیرد و مردم همیشه از او به خوبى یاد كنند. شهوات در همه انسان ها قرار دارد و هر فردى نسبت به موقعیّتى كه دارد به دنبال شهوات خود حركت مى كند. مثلاً شخصى كه دوست دارد هر سال در درس خود قبول شود و و مدارج ترقى را پشت سر گذارد، باید براى رسیدن به این هدف، برنامه منظّمى داشته باشد. همچنین شخصى كه كاسب است و دوست دارد روز به روز در كسب و كار خود موفق تر شود باید برنامه اى منظّم و دقیق داشته باشد.

● شب هاى قدر، شب هاى پاداش

امشب شب بیستم ماه مبارك رمضان است. روز قدر نیز مانند شب قدر داراى فضیلت و ارزش و مصادف با شهادت مولا امیر المؤمنین علیه السّلام است. روزهاى قدر نیز مانند شب هاى قدر داراى فضیلت است. یكى از این روزها گذشت و دو شب و دو روز دیگر باقى مانده است. به خود آییم و ببینیم چه كرده ایم و چه بهره اى برده ایم. به منظور نزدیك شدن به ذهن ها مثالى بیان مى شود. افرادى كه به تحصیل علم مى پردازند در هر سطحى كه هستند از اول سال مطالعه مى كنند تا این كه در پایان سال نمره خوبى به دست آورند. گاهى بعضى افراد یك ماه قبل از امتحانات شروع به درس خواندن مى كنند تا براى امتحان حاضر شوند و نمره مطلوبى كسب كنند. برخى نیز دو هفته مانده به امتحانات شروع به درس خواندن مى كنند كه اگر بكوشند و همت گمارند ضریب موفقیت آنان در امتحان قابل توجه خواهد بود.
ما نیز باید در این روزهاى پایانى ماه مبارك رمضان براى زندگى خود برنامه اى مرتب تدارك ببینیم، زیرا داشتن برنامه اگر تمام اهداف انسان را محقق نكند، بى تردید بخش وسیعى از آن را عینیت مى بخشد. چند روز قبل، یكى از آقایان كاسب، داستانى را براى من نقل كرد. او گفت: روزى به منـزل شخصى وارد شدم. به ذهنم رسید اگر بشود این خانه را خریدارى كنم، اما از جهت مالى وضعیت خوبى نداشتم، لذا با خود اندیشیدم پول این خانه را ندارم، ولى خدا كه مى تواند اسباب آن را فراهم كند، امام عصر عجّل الله تعالى فرجه الشّریف كه قدرت این كار را دارد. بالاخره با توسّلات بسیار، در مدت دو سال پول آن خانه را فراهم كرده و منـزل را خریدم. اكنون بعد از گذشت چند سال از این قصه خیلى پشیمان هستم كه اى كاش این منـزل را نمى خریدم، زیرا اگر این گونه براى بهشت توسل كرده بودم، بهشتى مى شدم.
گاهى انسان خواسته اى دارد كه با اِصرار و بعد از زحمات فراوان البته با تصمیم قلبى به آن مى رسد، ولى عاقبت پشیمان مى شود كه عمر خود را نیز به هدر داده و دیگر راه برگشت ندارد. در روایت آمده است: زمانى كه پاره اى از مردم از دنیا مى روند در مى یابند كه تمام عمر خود را تلف كرده، به دنبال پول و ریاست و شهوات، به بیهودگى گذرانده اند و عاقبت تمام آنها را در دنیا گذاشته و تنها به عالم آخرت آمده اند. علامه مجلسى رحمة الله علیه در بحار الانوار روایتى آورده است كه: عده اى از انسان ها از هنگام مرگ تا روز قیامت از شدت ناراحتى بسیار متحیّر و سرگردان هستند، زیرا زمانى كه در دنیا بودند از فرصت ها استفاده نكرده و عمر خود را به هدر دادند.
باید توجه داشت كه این روایات ما را نیز در بر مى گیرند، پس باید به گونه اى عمل كنیم كه فردا پشیمان نشویم. این ماه مبارك رمضان و بهترین وقت براى انسان است تا آدمى براى زندگى خود یك تصمیم جدّى گرفته و آن را در چارچوبى منظّم و دقیق قرار دهد.

● دونكته

در این جا دو مسأله را یادآورى مى كنم: ابتدا مسأله عراق و مخصوصاًَ شهرهاى مقدس آن است. كربلا، نجف، كاظمین و سامرا از اماكن بسیار مقدسى هستند كه اكثر ساكنین آنها را شیعیان تشكیل مى دهند. بعضى از آقایان نقل كردند كه در نیمه شعبان امسال، از بغداد به طرف كربلا حركت كردیم. در اطراف مسیر تا كربلا مردم دسته دسته، پیاده به زیارت امام حسین علیه السّلام مى رفتند. داخل این شهرها انسان هاى بسیار متدیّن زندگى مى كنند كه اغلب آنها در سى سال اخیر سخت ترین فشارها را تحمل نموده اند. همین امروز آقایى كه از عراق آمده است، دست و پاى خود را به من نشان داد كه با دِلـِر توسط رژیم عراق سوراخ شده بود. همچنین جوان دیگرى را دیدم كه گوش او را بریده بودند. بى تردید اینها برادران ما هستند كه این طور تحت فشار و آزار و اذیت رژیم بعثى عراق قرار گرفته بودند. این افراد اكنون به امور بسیارى نیازمندند، ولى مهم ترین نیازهاى آنان، در عرصه فرهنگ است. كسانى كه دشمن تشیّع هستند با میلیون ها جلد كتاب و مجلّه، افكار ضدّ اهل بیت علیهم السّلام را بین مردم ترویج مى كنند كه بعد از آن هم مسائل دیگرى وجود دارد كه دشمنان براى آن نیز برنامه ریزى كرده اند. الآن فرصت خوبى است كه هر فرد با توانمندى مالى، زبانى و با تشویق دیگران، در این زمینه كار كند چه این كه در روایت آمده است: «الدال على الخیر كفاعله(4)؛ راهنماى به خیر [در پاداش] مانند كسى است كه آن را انجام داده باشد». بنابراین اگر فردى فرد دیگرى را به انجام كارى نیك تشویق كرد مثل ثواب آن شخص در نامه اعمال او ثبت خواهد شد.
بر همین اساس همانند پاداش عبادتى كه همگان انجام مى دهند در نامه عمل پیامبر صلّى الله علیه وآله وسلّم نیز ثبت مى گردد، زیرا پیامبر خدا صلّى الله علیه وآله وسلّم همگان را به نماز خواندن تشویق كرده است. هر كدام از ما هر عمل خوبى را كه انجام دهیم معادل ثواب آن عمل در نامه عمل پیامبر صلّى الله علیه وآله وسلّم نیز ثبت مى شود. آینده مؤمنین عراق را باید خود مؤمنین آن جا پى ریزى كنند، لااقل باید یك مقدارى از امور آن دست مؤمنین باشد و غیر مؤمنین نباید به تنهایى تمام آینده عراق و سود و منفعت آن را تصاحب كنند. لذا هر شخصى باید با تشویق نمودن، افرادِ دیگر را به فعالیت و كار كردن ترغیب نماید.
نكته دیگر حسن خلق است كه نزد خداى - تبارك و تعالى - اهمیت فراوانى دارد و براى انسان ها ضرورى است و باید براى رسیدن به این ویژگى ارزشمند تصمیم جدّى گرفت. اگر مردى اخلاق بد دارد سعى كند حتى الامكان با زن خود بد اخلاقى نكند و اگر زنى، شوهر بد اخلاق دارد باید سعى كند كه او را تحمل كند. این كار فقط نیاز به یك تصمیم جدّى و محكم دارد، ولى اگر انسان براى كارى تصمیم گرفت دیگر پاى بندى به آن مشكل نخواهد بود. انسان هاى شگفتى آفرین در كارهاى خود تصمیم جدّى و محكم دارند و با همین تصمیم محكم، كارهاى بسیار سختى را انجام داده اند. اگر انسان تصمیم به انجام كارى بگیرد دیگر مشكلى وجود ندارد، زیرا مشكلات خود به خود حل مى شوند. در روایت آمده است: «لیسَ سَهل إلاّ مَا اسْتَهسَلت؛ آسان آن است كه آسان گرفته شود». زمانى كه انسان تصمیم به كارى بگیرد خدا نیز كار را براى او آسان مى كند.
البته این بدین معنا نیست كه مشكلات وجود ندارد، بلكه دنیا با مشكلات آمیخته شده است و مشكلات به روح انسان فشار وارد مى سازد. این مطلب را مكرّر عرض كردم، شما نیز اگر بررسى كنید به همین نتیجه خواهید رسید. دو مطلب در این دنیا جلوه بسیار بدى دارند، یكى خودكشى و یكى تیمارستان و دیوانگى. كسانى كه دست به خودكشى مى زنند و خود را حلق آویز مى كنند در موقعیتى هستند كه دنیا برایشان بسیار تیره و تار شده، اندك امیدى به آینده ندارند. این انسان ممكن است شخصى عادى یا استاد دانشگاه باشد، ولى در هر صورت دیگر دنیا براى او جذّابیتى نداشته و زندگى شخصى و فامیلى براى او اهمیت ندارد.
مورد دیگر، تیمارستان است. كسانى كه - نعوذ بالله - بیمار هستند مردم آنها را به تیمارستان مى سپرند، زیرا چنین افرادى به حدى دچار آشفتگى روانى هستند كه بیمارستان براى آنان كارساز نیست. اگر آمار بیماران تیمارستان ها را بررسى كنید خواهید دید كه در میان آنها یك مؤمن واقعى وجود ندارد، زیرا مؤمن هر چقدر هم تحت فشار روانى باشد باز هم بر روح او اثر نمى گذارد و به حدّى نمى رسد كه دنیا در نظر او تیره و تار شود. در تمام این تیمارستان ها یك مؤمن تمام عیار پیدا نخواهید كرد. البته منظور از مؤمن، كسى نیست كه فقط نماز بخواند، بلكه مؤمن كسى است كه تصمیم گرفته باشد در رفتار خود تغییر دهد و آن را عملى كند. شایان توجه است كه خوش اخلاقى از ویژگى هاى مؤمن است. امیر المؤمنین علیه السّلام مى فرمایند: «من طلب شیأ ناله او بعضه(5)؛ هر كس چیزى را بخواهد، آن را به دست خواهد آورد یا در چند قدمى آن قرار خواهد گرفت» اگر انسان براى دست یافتن به این خصلت تصمیم بگیرد و در این راه بكوشد، موفق خواهد شد. در واقع تصمیم و اراده چنان كارآمد است كه بیماران درمان ناپذیر را بهبود مى بخشد. موارد زیادى از بیماران سرطانى كه در آستانه مرك قرار داشتند، اما تصمیم گرفتند سلامت خود را باز یابند و موفق شدند.
بچه اى كه به مدرسه مى رود تصمیم مى گیرد حتماً قبول شود، لذا به مطالعه مى پردازد و آخر سال نیز قبول مى شود و اگر تجدید شود موارد تجدیدى اش اندك است. در مقابل كسى كه براى درس خواندن برنامه ریزى نداشته و تصمیم جدّى براى قبولى ندارد، آخر سال نیز توفیقى نخواهد یافت. كسى كه سعى كند با خانواده خود خوش اخلاق باشد اگر طرف مقابل نیز بد اخلاقى كرد، او باید خوش اخلاقى كند تا اعصاب او سالم بماند و باعث خوش اخلاقى دیگران شود، ولى اگر خوش اخلاق نشد و به بد اخلاقى روى آورد ممكن است كار او به خودكشى برسد یا گرفتار تیمارستان شود كه آن نیز فرجامى سخت و وحشتناك است. بنابراین خوش اخلاقى نه تنها براى دنیا كه براى آخرت سودمند است. فراموش نشود كسى كه در برخورد با نزدیكان و آشنایان رفتارى خوش و اخلاقى نیكو در پیش گیرد، به یقین پیرو اهل بیت علیهم السّلام است و اگر خانم با ایمانى هم سعى كند خوش اخلاق باشد این خانم پیرو حضرت زهرا سلام الله علیها و حضرت زینب سلام الله علیها است.
مؤمن باید مثل شیشه عطر باشد، شیشه عطر هر كجا كه باشد و در هر شرایطى، حتى در كنار سطل زباله همچنان بوى شامه نواز از خود مى تراود. اهل بیت علیهم السّلام این گونه بوده اند.

● روزنه اى به تاریخ

امیر المؤمنین علیه السّلام در زمان خود رئیس بزرگ ترین حكومت روى كره زمین بودند كه در حال حاضر نظیر چنین حكومتى را كه بر همه زمین حكومت كند در جهان نداریم. حكومت زمان امیر المؤمنین علیه السّلام از نظر جمعیت و امكانات از همه حكومت هاى امروز گسترده تر و قوى تر بوده است. این داستان مربوط به زمانى است كه امیر المؤمنین علیه السّلام رئیس حكومت بودند. روایت شده است پیامبر اكرم صلّى الله علیه وآله وسلّم شب هاى ماه مبارك رمضان نماز تراویح(6) مى خواندند. در اولین شب ماه مبارك رمضان پیامبر اكرم صلّى الله علیه وآله وسلّم جهت اقامه نماز وارد مسجد شدند. مسلمان ها نیز پشت سر پیامبر صلّى الله علیه وآله وسلّم به صف ایستادند تا نماز را به جماعت بخوانند. پیامبر خدا صلّى الله علیه وآله وسلّم فرمودند: این نماز با جماعت خوانده نمى شود و خواندن نمازهاى مستحبى (نماز شب، نافله و ... ) با جماعت حرام است. طبق نوشته هاى اهل تسنن پیامبر صلّى الله علیه وآله وسلّم به منزل رفتند تا نماز را در آن جا بخوانند و این سنّت تا زمان عمربن خطاب جارى بود، اما عمر گفت: چرا مسلمان ها به تنهایى نماز مى خوانند؟ بهتر است تراویح را به جماعت بخوانند. او مى پنداشت - نعوذ بالله - از پیامبر صلّى الله علیه وآله وسلّم به احكام خدا آشناتر است، لذا نماز تراویح را به جماعت خواند. بعد از عمر عثمان نیز نماز تراویح را با جماعت خواند. وقتى نوبت به امیر المؤمنین علیه السّلام رسید حضرت در ماه مبارك رمضان به عنوان رئیس حكومت اسلامى فرمودند: خواندن نماز تراویح به جماعت حرام است، زیرا پیامبر صلّى الله علیه وآله وسلّم نیز خواندن آن را به جماعت تحریم كرده بود.
ناگهان سر و صدا و هیاهوى حاضران فضا را پر كرد. امام حسن مجتبى علیه السّلام خدمت پدر رسیدند و عرض كردند: یا امیر المؤمنین، عده اى از این افراد كه سال ها نماز تراویح را به جماعت خوانده اند، تظاهرات كرده اند و مى گویند: ما مى خواهیم نماز تراویح را به جماعت بخوانیم.
امیر المؤمنین علیه السّلام فرمودند: آنها بروند و نماز تراویح را به جماعت بخوانند و با این عمل، حرف خود را پس گرفتند و حتى یك نفر را كیفر نكردند.
این مطلب و هزاران مورد دیگر نشان دهنده اخلاق خوب اهل بیت عصمت و طهارت است. با این كه نماز تراویح با جماعت صد در صد غلط بود و آنها نیز از این اشتباه مطلع بودند و مى دانستند پیامبر صلّى الله علیه وآله وسلّم این نماز را به جماعت نخوانده است و تنها به دلیل لجاجت بر چنین كارى اصرار داشتند، لیكن امیر المؤمنین علیه السّلام با اخلاق شایسته با آنها رفتار نمودند. انسان اگر گرفتار آدم بد اخلاق شد باید با اخلاق خوب با او برخورد كند. به عنوان مثال، آتش هیچ گاه با آتش خاموش نمى شود و باید با آب آتش را خاموش كرد.

● وظیفه پیرو اهل بیت علیهم السّلام

در روایتى از پیامبر اكرم صلّى الله علیه وآله وسلّم آمده است: «یا ام سلمه حسن الخلق ذهب بخیر الدّنیا والأخرة(7)؛ انسان خوش اخلاق خیر دنیا و آخرت را از آن خود كرده است».
خیر آخرت مشخص و روشن است، اما انسان خوش اخلاق در این دنیا بیمار نمى شود، كار او به تیمارستان نمى انجامد، خودكشى آخرین راه حل او نخواهد بود و از بیمارى هاى روانى در امان خواهد ماند. آدمى كه تصمیم به خوش اخلاقى گرفت همیشه در كارها موفق است. از این رو انسان باید تصمیم بگیرد با همه خوش اخلاق باشد و به همگان خدمت كند. خداى - تبارك و تعالى - به هر فردى نعمت هایى را عطا كرده است. به بعضى ها پول و ثروت داده، به برخى دیگر زیركى، به دیگرى موقعیت و اعتبار اجتماعى عنایت كرده و به دیگرى قدرت و شخصیت مرحمت فرموده است. انسان باید از این نعمت ها در جهت برآوردن نیازهاى دیگران استفاده كند. مثلاً شخصى مشكل ازدواج دارد یا با زن و بچه خود نزاع و ناراحتى دارد، شخص دیگر دچار كسالت و بیمارى شده است و فرد دیگرى مشكل سیاسى و اجتماعى دارد. در چنین شرایطى انسان باید سعى كند گرفتارى هاى دیگران را تا آن جا كه مى تواند برطرف كند و براى این كار یك گروه چند نفرى تشكیل دهد و در هر هفته یك روز و یا ساعت معیّنى را براى این كار اختصاص دهد. انسان باید افرادى را كه در زندگى مشكل دارند شناسایى و سعى كند مشكلات آنان را برطرف سازد. كسى كه حوائج مردم را برآورده كند، خدا نیز نیازهاى او را برطرف خواهد كرد.
مجدداً یادآورى مى كنم كه این نكته ها را فراموش نكنید، یكى مسأله عراق و رسیدگى به مؤمنین آن جا از لحاظ فرهنگى و اجتماعى است و مسأله دیگر خوش اخلاقى و قضاى حوائج مؤمنین است؛ البته چنین اقدام هایى نیازمند تصمیم جدى است و انسان باید از فرصت پیش آمده استفاده كند و هم اكنون تصمیم بگیرد كه اعمال خیر و خوب انجام دهد تا خداى - تبارك و تعالى - او را یارى كند و در نتیجه در این دنیا موفق شود و در آخرت نیز در شمار رستگاران قرار گیرد.
امیدوارم خداى متعال به بركت آقا امیر المؤمنین علیه السّلام در این ایام و شب هاى مقدس ماه مبارك رمضان در جوار بى بى دو عالم حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها همگى ما را موفق به اعمال صالح فرماید و اگر كسى تا امروز توفیق عمل خیر را نداشته، پروردگار متعال به او توفیق عنایت كند و هر كسى هم كه موفق بوده خداى منان توفیقات او را بیش از پیش زیاده گرداند.
وصلى الله على محمد وآله الطاهرین

بن مایه ی اصلی :
http://www.shirazi.ir/monasebat/09-ramazan/sh_imam.ali/05.htm

پی نگاشت های متن :
1) متن تدوین شده سخنرانى حضرت آیة الله العظمى سید صادق شیرازى كه در تاریخ نوزدهم ماه مبارك رمضان 1424ق. ایراد شده است.
2) بحار الانوار، ج 75، ص 229.
3) بحار الانوار، ج 75، ص 246.
4) بحار الانوار، ج 93، ص 175.
5)  معجم نهج البلاغة ج2 ص92.
6) نماز تراویح هزار ركعت است كه در ماه رمضان خوانده مى شود. در دهه اول هر شب بیست ركعت و در دهه دوم هر شب سى ركعت و شب هاى قدر هر شب صد ركعت خوانده مى شود. پیامبر خدا صلّى الله علیه وآله وسلّم این هزار ركعت نماز را در شب هاى مبارك رمضان مى خواندند.
7) خصال شیخ صدوق، ص 42.





سربرگ :
برچسب ها :
جستار های وابسطه :


داغ کن - کلوب دات کام
یکشنبه 15 مرداد 1396 09:27 ق.ظ
Have you ever considered writing an ebook or guest authoring on other blogs?
I have a blog based upon on the same information you discuss and would love
to have you share some stories/information. I know my viewers would appreciate your work.
If you are even remotely interested, feel free to send me an email.
چهارشنبه 6 اردیبهشت 1396 08:43 ب.ظ
I needed to thank you for this very good read!!

I absolutely enjoyed every bit of it. I have got you book marked
to check out new stuff you post…
دوشنبه 28 فروردین 1396 10:33 ق.ظ
Interesting blog! Is your theme custom made or did you download it from somewhere?
A design like yours with a few simple tweeks would really make my blog jump out.
Please let me know where you got your design. Kudos
سه شنبه 22 فروردین 1396 10:05 ب.ظ
My brother suggested I may like this blog. He used to
be entirely right. This submit truly made my day. You cann't believe simply how much time I had
spent for this info! Thank you!
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


ایران مصاف
جمهوری اسلامی ایران نه یک کلمه کمتر نه یک کلمه بیشتر .«امام خمینی (ره)»
درباره تارنما

بسم الله الرحمن الرحیم
با سلام و درود فراوان.
این تارنما صرفا برای یاد آوری گذشته ی گهر بار ایران اسلامی می باشد . تاریخ و تمدنی که باعث افتخار ایرانیان شده است . ایرانیانی که در عصر جاهلیت دنیا یگانه پرست بودند . این دلیلی بر نژاد پرستی و تعصبات نژادی نیست بلکه به عنوان هم میهن تاریخ کشورمان را تحسین می کنیم.
در این تارنما هیچ گونه هدف سیاسی یا تبلیغی نداشته و نخواهیم داشت . هم چنین به این اعتقاد راسخیم که برای نشان دادن سربلندی ایران عزیز هیچ نیازی به زیر پا گذاشتن ادب و همچنین توهین به اقلیت ها ی قومی در سرتاسر دنیا به ویژه در ایران اسلامی نمی باشد . پس از دوستان گرامی درخواست می کنم اگر مواردی غیر از موارد ذکر شده را در این تارنما مشاهده نمودند ، به این جانب اطلاع دهند .

چو ایران نباشد تن من مباد .
The M.F

مدیر وبلاگ : The M.F
پند های کوروش کبیر

لوگوی های حمایتی
نگارندگان

تماس با ما

نظرسنجی
این وبلاگ چند درصد از دانسته های شما را نسبت به گذشته تغییر داده است ؟








آمار تارنما
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان : هم اکنون یک نفر
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :
من در کلوب دات کام
پاره ای از امکانات


با ما در تماس باشید